VOLARE ARF

Siia üldine arutelu lennuaparaatide teemal.

Moderaator: JazZ

Vasta
Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

VOLARE ARF

Postitus Postitas Ervin2 » 07.06.2006 21:32

Sai siis ostetud selline elektrikas (plaaner vist rohkem).
Kokkupanek muidugi ei võtnud teab mis aega,tehasetöö teadagi.
Tekkisid muidugi ka probleemid,stab on tiiva suhtes nurga all,kas on nüüd kere kõver või on miskit muud.
Proovin natuke stabi alust viilida ,siluda,ehk saab korda.
Ja täisvarustuses mudel tundub üsnagi raske olevat,ei tea kuidas ta käitub lennul,vist on kole kiire ja ka kiire laskumisega.Aga selliselt ta valmistajate poolt planeeritud on ju ta peab siis lendama.
Mul pole varem elektrikatega kogemusi.
Mõtlen,et kaalu vähendamiseks peaks äkki LIPO akusid kasutama,NICA asemel.
Pildid: Album: http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... ame=Volare

tulnuk
Postitusi: 60
Liitunud: 27.07.2005 16:19
Asukoht: tartu

Postitus Postitas tulnuk » 07.06.2006 22:17

Täitsa vahva mudel tundub ju, palju selle eest raha pidi välja käima ja kust ostetud on?
Kui pikad tiivad ja mis mootor tal peal on ja kas stapp on positiivse(lükkab lennukt ülesse)või negatiivse(surub alla) nurgaga?
Elektriplaaneritel on üldiselt nii, et stapp on võrreldes kere teljega nullis, tiib kergelt positiivne ja mootor on pandud natukene alla vedama.

LiPo/LiIo akud on küll head ja kerged, kuid on matsude ja oskamatu kohtlemise suhtes natuke hellad minumeelest. Pealegi kui tahad võistelda, siis Eestis on F5J klassis lubatud vaid NiCd ja NiMh akud.

üks pisike lisamärkus: igasugu vähegi suuremat voolu juhtivad juhtmed on ikkagi soovitav kokku joota või panna vastava pistikuga, see klemmliist seal kere sees võib hakata probleeme tekitama.

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Volare ARF

Postitus Postitas Ervin2 » 08.06.2006 10:20

Ostsin muidugi kullost ja 2300.-eek. + akud,kiirusregulaator ja servod veel 2000.- eek.
Tiiba 2,3 m,mootor tavaline 500.
Ja see mõtetu klemmliist on lisaks veel hirmsasti jalus ka,kui akut vahetada,mõtlesin ka ise need otsad kokku lasta(mootori ja regulaatori vahel on se jubin).
Esialgu on probleem akude tühjkslaadimisega ,kuna mul on kiirlaadija speed400,pean lihtsalt tühjaks "lendama".
Suurim probleem on aga ikkagi see,et stab on tiiva suhtes kaldu,katsun seda vähe siluda,või panen vahetüki. Ja veel tüüride hinged käivad kole kangelt.
Teisipäeval vist platsile kui ilma on.

tulnuk
Postitusi: 60
Liitunud: 27.07.2005 16:19
Asukoht: tartu

Postitus Postitas tulnuk » 08.06.2006 17:17

Tüürid peaks peale mõningast kasutamist ise pehmemaks kuluma.
Mul on akude tühjaks laadimiseg umbes sama probleem, aga ma muretsesin endale hunniku 12-20 voldiseid elektripirne, mis ma kõik rööbiti ühendasin ja nii saan akusid üsna edukalt keskmiselt 3 ampriga tühjaks laadida. Ainuke probleem on see, et pidevalt tuleb testriga aku pinget mõõta, et see ei landeks alla 1,05V mis peaks tähistama et akud on tühjad. Jetil (regulaatorite tootja) on tootmises ka põhimõtteliselt samasugune pirnidega asi, aga seal on vastav skeem vahel, mis katkestab ahela kui akud tühjad on.

OT: Kahe paraleelse mudelismifoorumi eksisteerimine võib kohati segadusse ajada, varem kui oli vaid 1 foorum, oli asi kuidagi mõistlikum

Kasutaja avatar
tarmotaja
Postitusi: 34
Liitunud: 09.09.2005 20:55
Asukoht: Rapla mk, Märjamaa

Postitus Postitas tarmotaja » 08.06.2006 20:07

Ohoo... rõõm lugeda uutest lennumasinatest. Ise olen ka nagu poisike kommipoes. Iga hetk peaks tulema teatis, et tulge oma lennukile postkontorisse järele. Tellitud sai Topmodel CZ lennuk nimega Sweet. Tiib 1,8m ja lennukaal peaks tulema 600...700g vahele. No mina igatahes tellisin sellele LiPo akud peale. Just kaalu vähendamise eesmärgil. Lisaks veel Mega brushless mootori. Ja kui võistelda ei saa, siis lendan enda rõõmuks. Noh muidugi mingi NiCd akupaki võib ju ka teha lasta. LiPo akudega ei pea muretsema ka tühjakslaadimise pärast. Pigem tuleb karta nende liigset tühjenemist. Aga õnneks oskab kiirusregulaator mootori seisma panna kui akud piisavalt tühjad on. Kuid see klemmliist korista lennukist ära. Pane kas kullatud pistikud või jooda juhtmed kinni.
Mõned näited lennukist mille omanikuks saan peagi: http://www.alevilla.it/default.asp?id=61&mnu=62

Tarmo

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Volare ARF

Postitus Postitas Ervin2 » 09.06.2006 00:04

Niisiis see õnne tu stabilisaatori kalle sai korda lihvitud,kinnitusel olid märgatavad ebatasasused ja üks serv veidi kõrgem.
Juhtub ikka tehases kokkupandud mudelitega.
Nüüd elektrisüsteem ka veel üle kontrollida,häälestada samuti raskuskese ja siis on vist ok.
Teisipäeval lähen lendama ja kui on mida ,siis ka kolmapäeval.

arne
Postitusi: 80
Liitunud: 29.06.2005 13:42
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas arne » 09.06.2006 00:28

Tühjendaja ehitamine on tegelikult imelihtne. On olemas sellised kolme jalaga kivid, mis saavad sisse pinge ja loksutavad oma väljundit kui pinge alla mingi piiri läheb.

Sisendi ette tuleb panna takistitest sild, mis aku pinge alla toob nii, et elementide arv * soovitud pinge elemndi kohta * silla suhe = seadme lävipinge.

Väljundiga tüürid releed, mis katkestab ahela ja iseenda toite. Siis ei lülitu skeem uuesti sisse kui aku pinge koormuse kadudes uuesti tõuseb. Käivitamiseks on vedruga nupplüliti, mis relee algul rakendab.

Tühjendad läbi sobiva koormuse.

Ise ehitasin natuke advancema seadme, kus koormuseks oli püsivooluallikas, relee asemel oli transs ja lisaks toitsin seinakella tühjendamise ajal.

Tulemuseks oli selline tühjendaja mis ka akusse järgi jäänud mahid kokku luges.

Skeem ja pildid ise siin: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=379714

Arne

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Postitus Postitas Ervin2 » 12.06.2006 21:26

Suur jama on veel selles,et mul pole hetkel võimalik mingit tühjakslaadijat ei ehitada ega muretseda ja akud on täis,kuna rumala peaga oli tarvis laadijat proovida ,et kas toimib.
Tellitud laadia(tühjakslaadimisega) tuleb küll varsti aga,midagi peab ette võtma kohe.
Panin ka ühe aku lihtsalt auto lambi külge (5w 12v) ja mis teha katsun tühjaks saada.
Ja tagatipuks unustasin ka mõõteriista linna.
Muidugi homme lähen lendama seal saan tühjaks.

tulnuk
Postitusi: 60
Liitunud: 27.07.2005 16:19
Asukoht: tartu

Postitus Postitas tulnuk » 13.06.2006 00:17

Sellest pole hullu kui akud seisavad laetuna, nii peabki. Kui jätta täiesti tühjakslaetud akud seisma, on oht et isetühjenemise tõttu langeb akude pinge alla kriitilise piiri ja mõne akupurgi polaarsus vahetub, mis on küll hiljem tagasi muudetav, kuid selleks ajaks on aku näitajad lootusetult halvenenud.

arne
Postitusi: 80
Liitunud: 29.06.2005 13:42
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas arne » 14.06.2006 00:52

Eee, kui sul akust voolu läbi ei lähe siis ei juhtu sellest alla kriitilise piiri langemisest midagi. Kui sa akut koormad ja üks element on tühi, siis on paha. Kui vooluring on avatud siis vahet pole.

Aga jah, kui aku on täis, siis on hästi. Niisama asja eest taga teda tühjaks laadida pole mõtet.

Arne

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Re: Volare ARF

Postitus Postitas kpihus » 14.06.2006 07:16

Ervin2 kirjutas: Esialgu on probleem akude tühjkslaadimisega ,kuna mul on kiirlaadija speed400,pean lihtsalt tühjaks "lendama".
Akusid ei pea nui neljaks iga kord tyhjaks saama. Ei NiCd, NiMh akusid ja veel v2hem LiPo akusid. NiCd on hea kora tyhjaks-t2is laadida, NiMh korra 3 kuu jooksul ja LiPo akude puhul ei ole vaja yldse selle p2rast muretseda.
Ervin2 kirjutas: Mul on akude tühjaks laadimiseg umbes sama probleem, aga ma muretsesin endale hunniku 12-20 voldiseid elektripirne, mis ma kõik rööbiti ühendasin ja nii saan akusid üsna edukalt keskmiselt 3 ampriga tühjaks laadida. Ainuke probleem on see, et pidevalt tuleb testriga aku pinget mõõta, et see ei landeks alla 1,05V mis peaks tähistama et akud on tühjad.
mininimaalne pinge on jah 0,8-1 volti, aga juhin t'helepanu, et see on yhe elemendi kohta. Kui sul on 6 elemendine aku n2iteks, siis korruta see nummer kuuega.

arne
Postitusi: 80
Liitunud: 29.06.2005 13:42
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Volare ARF

Postitus Postitas arne » 14.06.2006 09:34

kpihus kirjutas: mininimaalne pinge on jah 0,8-1 volti, aga juhin t'helepanu, et see on yhe elemendi kohta. Kui sul on 6 elemendine aku n2iteks, siis korruta see nummer kuuega.
Mida rohkem elemente pakis seda suurem peab see number olema. Enamasti on mõni element teistest nõrgem. Kui NiMH tühjenemisgraafikut vaadata, siis on näha selline pikk platoo kuskil 1.2V peal, siis kuskil viimase 8% jooksul langus 1.0V ja siis pinge praktiliselt kukub. Sekundite jooksul.

Nüüd, kui sa paned selle piirpinge 1V peale elemendi kohta, siis 8 elemendise paki puhul on see 8V. Oletame, et üks element saab tühjaks - 0V, siis teistel on pinge 1,14V. See võib täitsa juhtuda, kui selle ühe elemendi mahtuvus mingi 10% võrra teistest erineb. Eriti just pisikeste akude juures pole mingi ime kui pakk selline on. Ja siis ongi nii, et see üks element jääb ikka vastupinge alla ja läheb päris katki. Mina arvutaks seda piirpinget paki kohta hoopis nii: (n-1)*1.2V, kus n on elementide arv. 8 elemendi korral siis 8,4V 4 korral 3.6, jne. Või kui ettevaatlik tahad olla siis 1.25V.

Arne

Kasutaja avatar
tarmotaja
Postitusi: 34
Liitunud: 09.09.2005 20:55
Asukoht: Rapla mk, Märjamaa

Postitus Postitas tarmotaja » 18.06.2006 12:25

.... aga kuidas lennuk ka lendab? Oled proovinud?
Minu lennuk jõudis ka kohale. Elamust kogu raha eest. Tundub, et enam ei viitsigi neid kiireid ja kipakaid mudeleid lennutada. Mõnus on vaadata kuidas mudel taeva all lendab. Ja kui veel termika leiab.... Jah, ka lihtsatest asjadest saab mõnu tunda. Siiski palju on veel õppida - kuidas termikas püsida ja kuidas piiratud mootorivõimsuse juures võimalikult kiirelt kõrgele jõuda.

Tarmo

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Volare

Postitus Postitas Ervin2 » 18.06.2006 15:09

Lendamisest.
Päris lendamiseni pole veel jõudnud,käisin trimmimas ja loopisin niisama natuke käest,mootoriga tõusu veel ei julgenud teha.
Peale seda kui punase plaaneri ninapidi maase sain ei taha eriti enam laamendada.
Kolmapäeval ilmselt võtan julguse kokku,ja teen proovilennu ära.
Punase plaaneri saan ka kohe kohe jälle korda,sellega ka tahan kolmap. minna.
Eks siis ole vist jälle neljapäeval parandamist.
Harjutan kätt ka realflighti demoga,selle programmi peab kindlalt ära ostma.

Pilte on siin: http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... i-lennukid

Kasutaja avatar
tarmotaja
Postitusi: 34
Liitunud: 09.09.2005 20:55
Asukoht: Rapla mk, Märjamaa

Postitus Postitas tarmotaja » 18.06.2006 19:21

Rohkem julgust! Kui julgesid juba lennukit loopida, siis kõrgemal lennates on palju rohkem aega lennuki liikumist kontrollida. Lisaks leia mingi heinamaa, kus on selline kõrgem hein. See on hea psühholoogiline trikk. Lihtsam on lennata, kui kõrge hein väiksemad maandumisvead ära parandab. Tekib selline kindlam tunne.


Tarmo

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Volare ARF

Postitus Postitas Ervin2 » 27.06.2006 19:20

Tulin just platsilt,absoluutne tuuletus,käisin maja taga heinamaal.
Tegin paar trimmimisheidet,kõik oli ok,kuigi mudel tundus ikkagi hirmus raske olevat.
Proovisin siis ka mootoriga tõusu teha esimest korda,ei võtnud nagu tuult alla,st ei hakanudki tõusma,arvatavasti heitsin liiga nõrgalt.
Sellega katsetus lõppes,kuna kere sees olevad seadmed,õigemini see vineerist raam mille küljes kõik kinni on tuli liimist lahti ja tüürid muutusid kasutuks,kogu kupatus nihkus oma sentimeetri jagu ettepoole,ja ka mingid tugiraamid andsid ka järele,aku tiris kõik kaasa.
Nüüd on jälle midagi parandada ja ümber teha.
Tuleb vist järgmiseks lennukorraks sepetsialistide juurde Hüüru või Nurmsisse sõita,ma kardan muidu,et ei saagi seda masinat korralikult lendama.

Kasutaja avatar
tarmotaja
Postitusi: 34
Liitunud: 09.09.2005 20:55
Asukoht: Rapla mk, Märjamaa

Postitus Postitas tarmotaja » 27.06.2006 21:26

Mis moodi sul lennuk käitus? Viskasid ta lendu. Lennuk tõstis nina üles ja siis kukkus alla?
Kui sa tükid uuesti kinni liimid, siis tee nii. Pane mootor käima ja viska lennuk õhku. Mitte üles vaid umbes 20..30 kraadise nurga all üles. Vise ei pea väga tugev olema. Ja siis lenda lihtsalt otse ca. 20...50 meetrit. Las lennuk kogub kiirust. See 500 seeria mootor ja 1,4 kg. Lihtsalt tahab natukene aega enda jaoks. Selle otse lennuga saad ka lennukit trimmida. Kui hoog juba piisav ( näed, et lennuk hakkab ise kõrgust võtma ) siis aita natukene kaasa ja too lennuk endale lähemale. Aga ürita lennata nii, et esialgu lennuki nina väga ülesse ei tõsta. Sellega kaotad lihtsalt kiiruse ning väga kergelt võib lennuk juhitamatuks muuta ( eriti ohtlik väikesel kõrgusel ).

Lisaks veel. Millega sa tükid lennukisse liimisid. Soovitan 5 minuti epoksit. Leiad Kullost. Kiirelt liimib ning hästi hoiab asju koos.

Vaata üle oma lennuki akude kinnitus. Pildil tundub, et oled takjapaele ümber aku pannud. Tee parem nii, et osta poest seda TESA takjapaela millel on kleepriba teisel pool. Üks pool kleebi aku alla ja teine pool lennuki põhja. Proovitud lahendus. Sedasi saad aku päris kenasti lennukisse kinnitada. Kindluse mõttes jäta alles need ümber aku olevad takjaribad. Kui käsi muutub kindlamaks, siis pole neidki vaja.

Tarmo

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Volare ARF

Postitus Postitas Ervin2 » 27.06.2006 22:29

Üldiselt viskasin peaaegu otse,isegi alla võibolla,nagu plaanerit trimmides.
Lihtast ei olnud nagu jõudu mootoril,nõutu.
Vigastustest: Õnneks pole midagi hullu,kogu see raam on lihtsalt kere küljest liimist lahti tulnud ja esimenetugi on ka katki.

Veel masinast.
Ka stabilisaatori kinnitus on suht halb,kaks pikka kruvi kiilu küljest läbi kere.
Juhul kui stab saab matsu,jääb maandumisel ühte poolt pidi nt. pika heina sisse kinni,rebib kohe augud suureks,sest balsa on pehme.

Huvitav oli see,et patareiraam oli ilusti kõvasti kinni,lahti oli tulnud see raam millele kinnituvad servod ja vastuvõtja.
Kas mootori kiirusregulaator vajab ka äkki mingeid seadistamisi,mul töötab nii nagu tehases seadistatud,tundub ok olevat.
Ja Volarel pidi ka vilets prop olema.
Viimati muutis Ervin2, 28.06.2006 12:51, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
tarmotaja
Postitusi: 34
Liitunud: 09.09.2005 20:55
Asukoht: Rapla mk, Märjamaa

Postitus Postitas tarmotaja » 28.06.2006 12:33

Pole endal hetkel aega otsida. Vaata järele, mis on lennukitootja soovitus mootorile, regulaatorile, propile ja akudele. Ehk on sinu setupis võimsust natukene vähem? Mis on su lennuki tegelik lennukaal? Annab ehk kuskilt kergemaks teha? Abiks tuleb ka voolu mõõtmine.

See et stap on liialt pehme... ehk ongi parem. Las venitab pigem augud suuremaks kui päris katki läheb. Kui väga tahad, siis võid neid auke suuremaks uuristada ja EPOga augu seinad katta ( või paberist torud EPOga sisse kleepida ). Pead ise valima, mida on parem kaitsta. Kas pigem mingu stap katki ja kere jäägu terveks. Või siis vastupidi. Pigem kere kui stap. Keret on minu arust tülikam parandada.

Tarmo

Kasutaja avatar
Ervin2
Postitusi: 29
Liitunud: 25.05.2006 22:23
Asukoht: tallinn

Volare ARF

Postitus Postitas Ervin2 » 28.06.2006 12:54

Ostsin kõik peale nagu kullost soovitati,ja vastab ka tehase poolt soovitatuga.
Mootori võimsusregulaator on tiba võimsam kui ette on nähtud,aga see pole paha.

Vasta