raja reeglid

Üldine off-road autode arutelu

Moderaator: petrolhead

Vasta
Servod
Postitusi: 211
Liitunud: 08.05.2010 19:38
Asukoht: tööpäeviti mandri-eestis

raja reeglid

Postitus Postitas Servod » 07.07.2016 15:04

hei

plaanin kohila vallalt raja ehitamiseks maad kasitamiseks kaubelda. vald toetad jõudsalt noorte tegevusi.. kohalik kaevetöid tegev firma toetab ka alati üritusi.. nendega läbirääkimisi peaksin ise. aga kas keegi aitaks raja plaaniga ..1/10,1/8, trimmer.. et oleks reeglitele vastav. planeeritav rada võiks tulla kohila alevisse tallinna lähedal

eikeikeik
Postitusi: 344
Liitunud: 28.08.2013 13:35

Re: raja reeglid

Postitus Postitas eikeikeik » 09.07.2016 23:25

Njah....milliseid reegleid sa silmas pead ja millist rada plaanid teha? Maad on Eestis õnneks veel küllaga ja ei ole otsa lõppenud. Raja tegemine on ilmselt kõige väiksem ja kiirem asi kogu asja juures. Peamine küsimus on edasine haldamine ja hooldamine. Kahjuks on Eesti kliima väga meeldiv ja ilm selline vahelduv ja muutlik kogu aeg.

Kui pead silmas võistlusteks pädevat rada, siis Eesti meistrivõistluste sarjas lähtume EFRA (European federation of radio operated model automobiles) reeglitest nii palju kui olud ja tingimused vähegi võimaldavad. Kui soovid põhjalikult tutvuda ja täpset teavet siis soovitan põhjalikult tutvuda käsiraamatuga http://www.efra.ws/rules-regulations/handbook/

Lisaks soovitan enne planeerimist võtta ühendust olemasolevate radade mänedžeridega ja ise kohal ära käia, et üldse mingi ettekujutus tekiks. Samast saad ka ilmselt teavet rajategemise kohta ka.

Olgu rada milline tahes, peamine ja esmane on rajal viibijate (mehaanikute) ohutus. See tähendab et kurvid-hüpped-kiired sirged peavad olema kombineeritud selliselt, et oht oleks minimaalne või pigem olematu.

Üks ja peamine probleem on see, et kõikidele sobivat rada on väga keerukas teostada. 1:10 , 1:8 ja 1:5 skaala on siiski väga erinevad nii oma suuruselt kui ka sooritusvõimelt. Muhk mille peale 1:5 skaala auto ei õõtsatagi võib 1:10 skaala auto otse põõsasse saata näiteks.

Edu pusimisel!
Hannes

Servod
Postitusi: 211
Liitunud: 08.05.2010 19:38
Asukoht: tööpäeviti mandri-eestis

Re: raja reeglid

Postitus Postitas Servod » 10.07.2016 08:01

Tänud reageerimast.

Aga aita rada valmis meisterdada paberil. Kus mõõdud jne peal. Hüpete kõrgused. Puki asukoht. Et tekiks arutelu. See kas ma saan hakkama või olen tühipaukuja siis las see jääb mu südametunnistusele. Haberisse (kohila kõrval) on tekkimas mudelismi ring. Ja koostöös nendega on võimalik ka hooldust teostada.

Raja eesmärk on ära mahutada just 1/8 ja 1/5.

Servod
Postitusi: 211
Liitunud: 08.05.2010 19:38
Asukoht: tööpäeviti mandri-eestis

Re: raja reeglid

Postitus Postitas Servod » 10.07.2016 08:35

Lugesin reegleid

Pikkus miinimum 200m
Peab omama nii vasak kui parem kurvisi.
ühte vähemalt 45m pikkust sirget
Raja kaugem nurk 60m
ühtegi tunnelit ei tohi olla.
laius? kas kurvid peavad olema ka sama laiad kui sirged?

ega rohkem vist olegi

Jörg777
Postitusi: 325
Liitunud: 04.08.2008 12:54
Asukoht: Mudelihall
Kontakt:

Re: raja reeglid

Postitus Postitas Jörg777 » 10.07.2016 10:12

Hei!

Lihtsalt infoks, Sinu leitud raja spetsifikaat käib 1:8 ning 1:10 sisepõlemismootoriga onroad autode radade kohta. Offroad raja nõuded on veidi teistsugused (EFRA Rulebook paragrahv 3).

Jörg
Jörg Miikael Tiit - 4x EFRA European Champion

SWorkz Motorsports
Nosram Electronics
Mudelihall
Savöx Servos
T-Pro Tires
RJX Hobby
Awesomatix
Insane Racing
mcd.ee
ToniSport
Boca Bearings
HobbyFactory
Võrguvara

eikeikeik
Postitusi: 344
Liitunud: 28.08.2013 13:35

Re: raja reeglid

Postitus Postitas eikeikeik » 10.07.2016 12:27

No näed, ole täpne ja põhjalik (Jörgi vihje väga asjakohane, et vaata mida loed). Ilmselt on plaan siis teha ikkagi offroad rada?

Pole keegi sind tühipaukujaks nimetanud - milleks selline lahmiv enesekriitika. Lihtsalt hea on kui tead mida tahad teha ja sul on mingi visioon ja suudad seda formulerida ka teistele arusaadavalt.

Raja laius on raja laius, ehk vahet ei ole, kas on tegemist kurviga või sirgega. Offroadi raja pikkus on vist min 250 m. Peab sisaldama parem ja vasakkurve tähendab seda, et sa ei teeks ovaali (Nascar).

Alusta esmalt (peale reeglistiku selgitamist) sellest, et milline ja kui suur on planeeritava raja maatükk. Kui see on teada, siis saad edasi minna, et kuhu tuleks juhtimispukk ja kus saaks osalejad oma boksidega platseeruda ja kuhu autosid parkida. Kus on kemmerg, vesi, kompressor, elekter. Kuhu paigutada ajavõtujoon jms. Lisaks pead jälgima pinna reljeefi, et mõistlik oleks arvestada sademetega (peamiselt vihm), et kui tuleb räme padukas, et kuhu liigvesi peaks ära voolama. Eeldaks, et se vesi ei jookse lahinal nö. boksialasse või autode parkimisalasse, mis põhjustaks 1:1 skalas mudaralli parkimisalas :) Lisaks oleks hea arvestada päikese liikumist taevakummil. Meie laiuskraadil liigub ta suhteliselt madalalt ja sellega võiks arvestada, et päike võiks pealelõunal jääda kuskile seljataha või küljele.

Me võime siin jah kaagutada ja õpetada, mis kahjuks võib jätta mulje targutamisest ja norimisest, aga see ei ole kindlasti nii. Anna ette mingisugused orientiirid, et oleks võimalik anda suuniseid. Esimese visandi võiksid initsatiivrakukese asutajana ise paberile panna ja siis saaks anda sulle suuniseid kui miski tundub väga pahasti.

Alustaks ikkagi sellest, et oled sa mõnel rajal käinud? Tahan öelda seda, et teooria on hea, aga praktiline kogemus on õpetlik. Saaksid ise tundma, milline rajanüanss jääb kripeldama ja milline pakub pinget jms.

Pane nö lähteülesanne paika, siis saab rahvas sulle ka suuniseid anda. Lihtsalt "aidake rada joonistada" ei ole piisav. Radasid on samuti mitmesuguseid. Tahan öelda seda, et kaugel Ameerika mandril dominerivad rajad kus on palju pikki õhulende. Euroopas pikki ja kõrgeid õhulende reeglina palju ei praktiseerita. Osalt on õhus oleva auto lennusuund juhitamatu ja sellest tuleneb ka (lennu-)ohutuse küsimus.

Ära võta isiklikult kriitikat ja katsu üle olla ja keskenduda eesmärgile. Anna rohkem infot. Ega paljuski on raja tegemine ka katseeksituse meetod. Kui ikka mingi hüpe või kurv on valesti, siis tuleb ümber teha ja ralli jätkub :)

Alustaks ikkagi sellest, et oled sa mõnel rajal käinud? Tahan öelda seda, et teooria on hea, aga praktiline kogemus on õpetlik. Saaksid ise tundma, milline rajanüanss jääb kripeldama ja milline pakub pinget jms. Kohila ja Luige vahe on 15-20 km kui ma ei eksi, tule vaata Luige radagi vähemalt (seda mis alles on, helista ette viis null 27386). Luige raja positiivne pool on see, et sai sõita 1:10 ja 1:8 autodega ja mahtusid ka 1:5 autod rajale, aga nende viimaste jaoks oli tiba nikerdamine see sõitmine, aga ei midagi kosmilist.

Kui ikka ei saa vaatama tulla, siis vaata juutuubist videoid erinevate radade kohta. Väha lahe rada on näiteks Austria Fehringi rada kus möödunud aastal toimusid Euroopa meistrivõistlused 1:8 elektribagidele ja 1:5 skaala niidukitele (PS. Jörg tuli seal essaks ehk võitis 1:5 4WD EM tiitli).

Edu pusimisel
Hannes

eikeikeik
Postitusi: 344
Liitunud: 28.08.2013 13:35

Re: raja reeglid

Postitus Postitas eikeikeik » 10.07.2016 15:39

Pisut suuniseid veel:

Luige rajal on nii. Puki põranda kõrgus maast on 2.90 m ja raja kõige kaugem tagumine välimine piire on ca 50 m pukist. Reeglina on hea tava, et rada on ristküliku kujuline ja juhtide pukk on selle pikemal küljel ning bokside ala oleks puki taga. Luige rada on olude sunnil pigem ruut või isegi ristkülik, aga pukk on sisuliselt ristküliku lühemal küljel. Sarnane on olukord ka Laitse rajal. Kui raja sügavus või kaugus pukist läheb väga suureks, siis on raske tajuda-näha auto asetust piirete vahel. Sellest tulenevalt tehakse reeglina pukist kaugemad rajaosad laiemad (või ka pisut kõrgemad).

Pukki võiks mahtuda vähemalt 10 pilooti. Ehitamisel tuleks arvestada ühele piloodile 1 meeter, aga kindlasti mite vähem kui 0.8 meetrit. Lisaks peaks pukki mahtuma racemaster või peaks talle looma koha, et ta saaks jälgida tervet rada. Rada konstrueerides peab vaatama, et pukist oleks rada nähtav kõikidele pilootidele ja samast seisukohast võiks lähtuda ka mehaanikute kohtade osas, et mehaaniku valvepost oleks selliselt, et ta tahtmatult ei varjaks rada. Lisaks pead ette nägema ka ajavõtja tehnikale ja inimesele koha. Sealt võiks samuti olla hea nähtavus tervele rajale.

Hüpped piloodi suunas ja piloodist eemale on reeglina probleemsed. Selliste elementide korral peaks jälgima, et peale auto maandumist oleks auto nähtav (ja/või enne hüpet-takistust samuti) , et ta ei kaoks hüppe taha teadmatusse. Keerulisemad ja tehnilisemad elemendid paigutatakse enamasti raja keskele, aga kui on hea nähtavusega rada (kõrge pukk), siis ei ole ka mujal probleeme. Ükskõik mis materjalist on pukk ehitatud, igal juhul oleks hea, kui katus oleks ka peal. Siis ei pea piloodid kissitama päikeses silmi ja puki eluiga on ka pikem.

Jätkame kunagi...

Nüüd võta ruuduline paber ja võta aluseks, et näiteks kaks ruutu = 1 meeter ja hakka joonistama. Kahe sõidusuuna vahele arvesta mingi roheala kindlasti. Kui oled sellise eskiisi valmis saanud, siis hakka vaatama, kuhu võiks tekitada hüpped või tõusud või langused vms elemendid ja kujuta ette seda lahendust nö pukist vaadates. Vaimusilmas tekita endale ettekujutus sellest, mis sa joonistasid paberile. See ettekujutus, et rada peaks koosnema mingist hüpete ja takistuste virr-varrist ei ole päris õige, aga mõned korrad rattad õhku saada oleks tore. Põhimõtteliselt võid raja valmis joonistada ja ka valmis teha ilma hüpete ja muu selliseta ning järgmises etapis teed näiteks puidust karkassidega hüpped ja muud elemendid ning tõstad nad pärast rajale ja paigutad täpselt sinna kuhu tahad ning lisaks võid neid omavahel vahetada jne jne

Jätkame jälle....

Laitse rada kosmosest: https://goo.gl/maps/5uDe7o7xqmB2
Luige rada kosmosest: https://goo.gl/maps/K2uCtzfjzNy (kahjuks puud varjavad enamuse rajast)
Tartu rada kosmosest: https://goo.gl/maps/eWGXk6c9WFJ2 (tumeroheline on kunstmuruga kaetud rajaosad)

Ni isaad mingi ettekujutuse Eestist. Sama moodi võid vaadata kõiki teisi maailma radasid. Kõrguseid ja hüppeid võid vaid aimata , aga mingi ettekujutuse saad kindlasti. Kauta guugli "mõõda vahemaad" nuppu ja saadki mõõtudest ka ettekujutuse. Need ei ole näited kuidas teha, need on näited, et kuidas on tehtud. See kuidas sa oma raja teed on suures osas loominguline küsimus. Ehk sinu rada ei pea kindlasti olema samasugune.

Midagi saad vaadata Soomest: http://www.fullspeedrc.fi/lavangon-ratakamera/
Ja juutuub on pungil täis asju.

Jätkame ....

No ja mitu aastat on toimunud laululava murul võsitlus, pukiks on veoauto haagis ja rada on maha pandud otse murule. Peamised valukohad on, et piirded on pandud U raudadega maasse kinni üle toru. Materjali kasutamise kontekstis õige lahendus ehk torud jäävad terveks ja saab hiljem sihtotstarbeliselt kasutada, aga mudelitele valus laks kui U rauale pihta saad. Puidust ja vineerist vaibaga kaetud hüpped on peamiselt kolmnurgad sirgete külgedega. Murul kui hüpe ei ole päris vastu maad, siis on pealesõit randiga ehk tibake valus ja ilma maandumisnõlvata on ka maanumised sellised pats-pats põhjaga maasse kukkumised rohkem. Aga igal juhul parem kui mittemidagi. Kolmnurkadel võiks peale ja mahasõidud olla rohkem sujuvate kumerustega, aga eeldab suuremat ja peenemat näputööd konstrueerimisel. Lisaks on väga valusad eksimuste korral maandumine kolmnurga tipu pihta. Igal juhul oleks paremad kumerad lahendused. Kokkuvõtte uba selles, et ka nii on võimalik.

https://www.facebook.com/saueHOBIzone/v ... 638876146/

Ja nii edasi....

Vasta