Jamaraga lumes

Üldine off-road autode arutelu

Moderaator: petrolhead

Vasta
ohvrõud
Postitusi: 3
Liitunud: 19.02.2016 18:58

Jamaraga lumes

Postitus Postitas ohvrõud » 19.02.2016 19:03

Kuidas selline natuke rohkem,kui mänguasi peaks lumes käituma?On see OK,et tavaline Nimh 2000 Ah aku saab külmas ilmas ja märjas lumes vähem,kui 5 min. tühjaks?
Auto on suur 1:10 Sai aku sooja kinda sisse pakitud-ei ole abi.

tikka
Postitusi: 30
Liitunud: 18.06.2014 17:26
Asukoht: Rakvere

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas tikka » 20.02.2016 08:45

ohvrõud kirjutas:... tavaline Nimh 2000 Ah aku...
Mis asi see veel on ja mis masinat sa Jamara all mõtled?

NiMH aku peab külmaga kauem vastu, kui seda enne masinasse panekut soojas hoida. Lennukite puhul tehti kunagi sellist asja, et lasti mootoril enne lennutama hakkamist natuke väiksema gaasiga ringi käia (nö aku soojaks). Muidu võis regu mootori esimese stardi ajal juba välja lülitada. Külmaga muutuvad õlid ja määrded viskoossemaks, kui auto on lumme sisse sattudes ümbitsevast keskkonnast soojem, kleepub lumi sinna külge, lumi on lisa takistus jne.
LRP S10 Blast BX 2 Brushless
HB Cyclone
Axial SCX-10 Jeep Wrangler G6 kit ehitus trail crawl ja formula offroadi jaoks

ohvrõud
Postitusi: 3
Liitunud: 19.02.2016 18:58

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas ohvrõud » 20.02.2016 13:53

Küsimusele küsimusega pole viisakas vastata,aga mille kohta see "mis asi see veel on" nüüd mõeldud oli?Kui Jamara,siis selline 1:10 mõõtkavas 4x4 monstrumauto.Kindlasti pole see võistlemiseks mõeldud.Aga google annab sisukama vastuse.
Märg lumi on kõndidagi raske,et juu see tõesti koormab nii palju lisaks akut.Kuna sai teine NiMH aku lisaks soetatud,olen vähemalt õigel teel talvistest oludest lähtudes.

srx
Postitusi: 87
Liitunud: 23.12.2015 14:43

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas srx » 20.02.2016 14:15

Lumes sõitmisel on neli tegurit, mis väga oluliselt mõjutavad:
1. Rataste suurus ja muster
2. Auto kõrgus
3. Lume paksus
4. Veekindlus!

Väikeste ratastega on ka auto kõrgus madal ja jääd suht kohe kinni.
Siledate ratastega kipub ka kiirelt kinni jääma.
On-road autoga või mõne muu autoga, millel kliirens olematu ei tasu ka lumme minna jääd väga kiirelt põhja peale kinni.
Kui oled pidevalt põhja peal kinni, siis ilmselt ei ole huvitav.

Kõike ägedam on ilmselt sellise suhteliselt õhukese lumekihiga. Paar sentimeetrit või nii. Siis saab driftida, lund lendab laias kaares ja suurt kinni jäämise hirmu pole. Fun-factor on kõrge ja probleeme vähe.
Mida paksem lumi, seda kõrgemat autot ja agressiivsemat mustrit on vaja.

Alla 100mm diameetriga ratastega on suhteliselt ebamugav lumes toimetada.
Kõige rohkem olen sõitnud lumes 1:10 4wd buggyga ja truggyga, millel all 130mm rattad. Nendega saab suht hästi hakkama kuni lumepaksus ei ületa auto kliirensit.

Paksema lume korral on vaja auto kõrgust tõsta maksimumini ja kasutada kõige suuremaid rattaid mis kätte hakkavad ning agressivset mustrit.
1:8 monster truck 150mm off-road ratastega on toiminud nendes oludes oluliselt paremini. Aga ka see auto jääb kinni, kui lumepaksus ületab auto kliirensit ja seisma jääd.
Mudelautodega kehtivad laias laastus samad juhtimisvõtted, mis päris autodega. Paksus lumes tuleb gaasi peal hoida ja mitte seisma jääda. Kui seisma jääd, oled põhja peal kinni.

Ja viimani ning võibolla kõige olulisem osa:
Kui su auto elektroonika EI OLE VEEKINDEL, siis ära lumega õue mine!
Eks selles osas on ka võimalik üht-teist teha, et veekindlust tõsta. Võib üritada teipi või midagi muud kasutades kõik võimalikud avad kinni panna, et lumi ei saaks auto sisse. Võib kasutada silikooni ja/või kuuma liimi, et kõikvõimlikud augud ja praod sulgeda. Kui auto hästi ette valmistada, siis ei tohiks ka mitte veekindla elektroonikaga midagi juhtuda. Aga alati võib minna teisiti.

Mul on kogemus sellest talvest. Olen ühe ESC-i maha põletanud lumes sõites. Jõudu jäi väheks. Kuhugi sai vesi sisse ja hakkas seal midagi tegema. Nii kui toite välja lülitasin, viskas suitsu välja. Ju siis tänu veele leidis elekter mingi teise tee kust kaudu peale seda liikuda ja korras. Oleks tõmmanud aku küljest väljalülitamise asemel, siis oleks ilmselt ära kuivatanud ja edasi sõitnud.
Ka üks servo leidis oma otsa tänu veele. Kohe ei juhtunudki midagi, aga peale auto kuivatamist ja järgmisel päeval sisse lülitamist viskas suitsu välja. Vesi oli sisse saanud ja jäänud ning alles järgmisel päeval tegi oma pahanduse ära.
Samuti said otsa mootori laagrid, mis tänu veele ja osaliselt ka soolale (linnas sõitmine) kinni kiilusid. See nüüd teab mis kallis ja raske töö pole, aga jällegi auto mõnda aega seisab kuni käid ja otsid sobilikud laagrid ja need ära vahetad.

Mis akusid puudutab, siis ma kaldun arvama, et NiMH ei ole hea valik. Kohe kindlasti ei ole monster trucki jaoks hea valik, sõltumata ilmast.
Just see suurem koormus on probleem.
Mul on kogemus 1:8 monsteriga, millega NiMH kaasa tuli. Need akud lihtsalt ei suuda piisavalt ampreid välja anda. Ma suutsin vaid 1-2 minutit sõita.
NiMH akuga sain ainult väga vaikselt sõita, siis ta natukene kestis. Upgrade LiPo peale oli nagu öö ja päev. Auto täiesti muutus ja hakkas monsteri nime ka vaikselt õigustama. Kui 2S -> 3S upgrade ka tehtud sai, siis sai monsterist tõsine monster. ~8V NiMH aku oli seal ikka täielik naljanumber.
Olen terve talve sõitnud ja ainult LiPo akudega. Siiani ei ole küll täheldanud, et aku osas mingit probleemi oleks.
Sul on 1:10 auto ja ma selle parameetreid ei tea. Võimalik, et ESC ja mootor on nii palju lahjemad, et ka NiMH saab hakkama.

NiMH ilmselt sobib natuke teistesse kohtadesse. Näiteks drifti autod, kus voolud on madalad, kuna pidamist ei ole. Võibolla ka rock crawlerid, mis enamasti liiguvad aeglaselt ja suurt võimsust on vaid väga hetkeks vaja. Ja ka teised alad, kus enamus ajast on koormus madal ja võibolla vaid hetkeks on vaja max võimsust.

NB! See on minu isiklike kogemuste põhjal kirjutatud arvamus. Kindlasti on teistel teistsuguseid arvamusi ja kogemusi ning kõikvõimalikud täiendused/parandused/märkused on teretulnud.

tikka
Postitusi: 30
Liitunud: 18.06.2014 17:26
Asukoht: Rakvere

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas tikka » 20.02.2016 14:17

ohvrõud kirjutas:Küsimusele küsimusega pole viisakas vastata,aga mille kohta see "mis asi see veel on" nüüd mõeldud oli?Kui Jamara,siis selline 1:10 mõõtkavas 4x4 monstrumauto.Kindlasti pole see võistlemiseks mõeldud.Aga google annab sisukama vastuse.
Märg lumi on kõndidagi raske,et juu see tõesti koormab nii palju lisaks akut.Kuna sai teine NiMH aku lisaks soetatud,olen vähemalt õigel teel talvistest oludest lähtudes.
Ei olnud kavas olla ebaviisakas ega tähti närida. Minu jaks oli infot vähe. "Mis asi see veel on" oli mõeldud minu postituses toodud tsiteeritud osa kohta ehk siis mis asi on tavaline NiMH 2000 Ah (oletan mAh) aku. Kas klemmidega akukarbis asetsevad AA elemendid (halvim variant), AA elemendid akupakiks kokku joodetud või mingid muud elemendid pakis mahutavusega 2000mAh. Aku pinge? 4,8V, 7,2V, 8,4V, 9,6V jne? Kui tehase poolt oli masinas näiteks 7,2V 2000mAh aku ja sa asendasid selle 9,6V 2000mAh akuga, siis saab aku palju kiiremini tühjaks, kui kõvasti gaasi anda.

Jamara on tootja. mis teeb erinevaid mudeleid. Jamara monstereid on tõenäoliselt ka mitmeid erinevaid variante.
LRP S10 Blast BX 2 Brushless
HB Cyclone
Axial SCX-10 Jeep Wrangler G6 kit ehitus trail crawl ja formula offroadi jaoks

ohvrõud
Postitusi: 3
Liitunud: 19.02.2016 18:58

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas ohvrõud » 20.02.2016 14:44

Jamara Tiger EP 1:10 4X4 on jutuks olev mudel.Kaasas 7,2V 2000 Ah akupakk.Juurde sai ostetud 7,2V 4500 Ah akupakk.
Veekindlus on jah suhteline-pigem pritsmekindel.LiPo aku on mõttes küll.Sellele autole ka ettenähtud alternatiiv.Katsetame :) Ja tänan väga sisuka info eest vastajaid!

srx
Postitusi: 87
Liitunud: 23.12.2015 14:43

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas srx » 20.02.2016 15:30

Aku osas on oluline vaid paar asja.

Pinge peab olema samas suurusjärgus. 7.2V NiMH asemel võib kasutada 7.4V 2S LiPo akut.
Suuruse poolest peab sobima. Pikkus, laius, kõrgus peab olema selline, et mahuks ikka aku pessa ära.
Pistik peab sobima. See on ka ainuke nendest kolmest, mida on võimalik muuta. Muuta saab ka nii, et kui auto poolel on mingi imelik pistik, siis võibolla isegi on mõistlikum see auto poolel ära vahetada.

2S pealt 3S peale minemine eeldab, et elektroonika talub kõrgemat pinget. Mõnede autode puhul on see võimalik, mõnede puhul mitte. Ei tasu katsetada, tasub uurida ja kindel olla.

Aga hoia silmad lahti ja aeg-ajalt liigub siin müüginurgas vähe kasutatud LiPo akusid poole odavamalt kui poes. ~3000-4000mAh aku näiteks kuskil 10€ kandis.
Koos LiPo akuga vajad ka LiPo laadijat. NiMH laadijaga LiPo akusid laadida kindlasti ei tohi!

Ma usun, et kui proovid LiPo akusid siis enam NiMH akut kasutada ei taha.

eikeikeik
Postitusi: 344
Liitunud: 28.08.2013 13:35

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas eikeikeik » 22.02.2016 22:32

No meil on majapidamises Traxxas BOSS 1:16 4WD. Ütleme et selline rally tüüpi auto. Traxase pluss on veele vastupidavamaks tehtud regulaator ja kinnine mootor. 2S LiPoga 2000mAh saab trallitada jupp aega (pigem 15-20 minutit. Lumepaksus ja rehvivalik on määravad kuna auto on suhteliselt madal.

Hea tava märgades tingimustes tšillimiseks ja sõitmiseks (ka võistlustel märja ilmaga) on auto kastmine näiteks WD40 õliga või muu sarnase kerge õliga. Seda siis teha enne alustamist ja ka peale lõpetamist kui suurem vesi ja lumi on välja raputatud või ka mõnda aega autol kuivada lastud. Keegi võiks provida ka nanotehnoloogial baseeruvaid aineid ja jagada seda kogemust.

Talvel lumes müramiseks on ilmselt kõige lõbusam 4WD trimmer, aga nendega tšillides peab kindlasti jälgima, et koht oleks ohutu ümbritsevale (inimesed, autod, lapsed ja muud loomad). Bensiinimootoriga trimmeri ainus peamine probleem on kaitsta õhufiltrit, et see oleks otsese vee ja lumepudru eest kaitstud (näiteks mingi värska või limonaadi pudelist lõigatud kopsik. Elektroonika kilekotti ja minek.

Elektri abil liikuvad aparaadid tahavad, et regulaator oleks kindlasti veekindel. Vesi on imeline keemia ja kombinatsioonis lumega leiab alati salapärase tee sinise suitsuni, mis on peidetud sinu autosse. NB! ON-OFF lüliti ei lülita tegelikult autot välja vaid paneb ta vegetatiivsesse olekusse. Selleks, et auto panna kappi ja riiulisse või kuskile trepialla õhtul puhkama tuleb ALATI võtta lahti aku juhtmed (või kui on eraldi klemmidega juhtmed, siis vähemalt üks juhe lahti võtta akust. Ka ilma veeta võib juhtuda ime, mille käigus sinine suits lahkub su autost. NB! Sinine suits on see fluidum, mis integreeritakse igasse autosse juba tehases. Ilma selleta on jama.

Kui ostad endale LiPO aku, siis ole hea ja tutvu õpetliku kirjatükiga, mis annab sulle põhjaliku õpetuse LiPo aku õnneikuks ja pikaks kasutamiseks. https://docs.google.com/document/d/1Bxj ... vWRJJQ/pub
Loe see õpetus rahulikult läbi ja jäta meelde kuidas ohutult käituda. NiMH aku on selles suhtes leebe, et kannatab ära ka hooletu kasutamise ja kustub sellisel juhul ruttu. Aga LiPO aku vigu ei andesta ja laetud akus peituv on imeline.

Ja kordame juba varem öeldut: LiPO laadimiseks peab kasutama LiPO laadijat!!!

Hannes - lumememm.

Kasutaja avatar
R0mm
Postitusi: 1804
Liitunud: 05.05.2007 07:04
Asukoht: Tallinn
Been thanked: 1 kord
Kontakt:

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas R0mm » 23.02.2016 13:11

Nii, ja vahelduseks tuletame meelde algset teemapüstitust. Siin läheb ikka täitsa mööda juba.
ohvrõud kirjutas:Kuidas selline natuke rohkem,kui mänguasi peaks lumes käituma?On see OK,et tavaline Nimh 2000 Ah aku saab külmas ilmas ja märjas lumes vähem,kui 5 min. tühjaks?
Auto on suur 1:10 Sai aku sooja kinda sisse pakitud-ei ole abi.
Vastus:

Jah, see ei ole ebanormaalne, et 2000mAh NiMH aku kestab suurte ratastega monsteril äärmiselt rasketes oludes (lumes, külmas) ainult 5 minutit. Muidugi kui on võimalik, siis võiks proovida seda akut laadida mõne laadijaga, mis näitab palju talle neid maagilisi mAh-e reaalselt sisse mahub. Võib juhtuda, et see number on ka oluliselt vähem kui 2000. Külmaga kukub NiXX aku võimekus kiiresti.
Raadioteel juhitavad hobi- ja võistlusmudelid
https://www.claypitrc.eu

Chrysler
Postitusi: 89
Liitunud: 16.05.2010 13:04

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas Chrysler » 25.02.2016 11:33

Võtaks ka sõna.
Olles seotud Elva Avatud Noortekeskusega, siis läbi projekti kirjutatud rahadega muretses ka noortekeskus Jamara Ice Tigeri mudeli. 1-10 ja nelivedu. Peal harjavaba süsteem aga särtsu annab 2000 mAh NiMh vooluallikas. Isegi suvel ja siledal pinnal, kus veeretakistus väike ei saanud sõita rohkem kui 7 min. Selgus, et see aku mis kirja järele pidi mahutama 2000 ühikut võttis sesse ainult 1050 ühikut särtsu. Sai muretsetud uus LiPo aku mahtuvusega 5000 mAh. Pealolev regu toimetab ka selle akuga- kontrollitud. Suvel sai sõita umbes 20 min., talvel õues ei ole proovinud. Aga tundub, et kõike ei maksa ka uskuda, mis odavama, no-name aku peale on kirjutatud.

eikeikeik
Postitusi: 344
Liitunud: 28.08.2013 13:35

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas eikeikeik » 25.02.2016 21:10

Mjah, see on muidugi ehk esimene ja peamine nüanss, et tuvastada kui palju akusse mAh sisse läheb ja pärast sealt kätte saab jah. Sellest võiks alustada jah. Kui aku töötab korralikult, siis otsiks viga mujalt edasi.

Muide sama asja võiks ka LiPo'de puhul kontrollida kohe uuena. Et peale paari täis-tühjaks laadimist vaadata kui palju mAh sisse läks ja kui palju tühjaks laadides välja tuli. Suuri erinevusi akule kleebitud numbrites ja tegelikkuses ei ole ainult NiXX akudel vaid ka LiPOdel.

Muide on olnud juhtumeid, kus on rattalaagrid kinni. Selleks võta poolteljed lahti ja keeruta rattaid ükshaaval (juhul kui ei viitsi kohe otse laagriteni tungida). Kui laagrid on kinni, siis võib auto isegi sõita ja puha, aga lõpuks on autol laagrite asemel ainult kaks puksi ehk kuule enam vahel ei ole ning aku kustub samuti kiiresti kuna veeretakistus on jube suur.

Palju see auto üldse kaalub? 1:10 autodel võiks olla aku mahtuvus vähemalt ca 4000 mAh. Aku peab ju suurema massi liigutamiseks andma mootorile rohkem ära kui väikestele ja kergetele. (Või võtab mootor ise rohkem akust ära jne jne et asi liiguks)

Hannes

Chrysler
Postitusi: 89
Liitunud: 16.05.2010 13:04

Re: Jamaraga lumes

Postitus Postitas Chrysler » 26.02.2016 14:40

Kui pakendit uskuda siis on auto kaal 2,2kg.

Vasta