Lumes sõitmisel on neli tegurit, mis väga oluliselt mõjutavad:
1. Rataste suurus ja muster
2. Auto kõrgus
3. Lume paksus
4. Veekindlus!
Väikeste ratastega on ka auto kõrgus madal ja jääd suht kohe kinni.
Siledate ratastega kipub ka kiirelt kinni jääma.
On-road autoga või mõne muu autoga, millel kliirens olematu ei tasu ka lumme minna jääd väga kiirelt põhja peale kinni.
Kui oled pidevalt põhja peal kinni, siis ilmselt ei ole huvitav.
Kõike ägedam on ilmselt sellise suhteliselt õhukese lumekihiga. Paar sentimeetrit või nii. Siis saab driftida, lund lendab laias kaares ja suurt kinni jäämise hirmu pole. Fun-factor on kõrge ja probleeme vähe.
Mida paksem lumi, seda kõrgemat autot ja agressiivsemat mustrit on vaja.
Alla 100mm diameetriga ratastega on suhteliselt ebamugav lumes toimetada.
Kõige rohkem olen sõitnud lumes 1:10 4wd buggyga ja truggyga, millel all
130mm rattad. Nendega saab suht hästi hakkama kuni lumepaksus ei ületa auto kliirensit.
Paksema lume korral on vaja auto kõrgust tõsta maksimumini ja kasutada kõige suuremaid rattaid mis kätte hakkavad ning agressivset mustrit.
1:8 monster truck 150mm off-road ratastega on toiminud nendes oludes oluliselt paremini. Aga ka see auto jääb kinni, kui lumepaksus ületab auto kliirensit ja seisma jääd.
Mudelautodega kehtivad laias laastus samad juhtimisvõtted, mis päris autodega. Paksus lumes tuleb gaasi peal hoida ja mitte seisma jääda. Kui seisma jääd, oled põhja peal kinni.
Ja viimani ning võibolla kõige olulisem osa:
Kui su auto elektroonika EI OLE VEEKINDEL, siis ära lumega õue mine!
Eks selles osas on ka võimalik üht-teist teha, et veekindlust tõsta. Võib üritada teipi või midagi muud kasutades kõik võimalikud avad kinni panna, et lumi ei saaks auto sisse. Võib kasutada silikooni ja/või kuuma liimi, et kõikvõimlikud augud ja praod sulgeda. Kui auto hästi ette valmistada, siis ei tohiks ka mitte veekindla elektroonikaga midagi juhtuda. Aga alati võib minna teisiti.
Mul on kogemus sellest talvest. Olen ühe ESC-i maha põletanud lumes sõites. Jõudu jäi väheks. Kuhugi sai vesi sisse ja hakkas seal midagi tegema. Nii kui toite välja lülitasin, viskas suitsu välja. Ju siis tänu veele leidis elekter mingi teise tee kust kaudu peale seda liikuda ja korras. Oleks tõmmanud aku küljest väljalülitamise asemel, siis oleks ilmselt ära kuivatanud ja edasi sõitnud.
Ka üks servo leidis oma otsa tänu veele. Kohe ei juhtunudki midagi, aga peale auto kuivatamist ja järgmisel päeval sisse lülitamist viskas suitsu välja. Vesi oli sisse saanud ja jäänud ning alles järgmisel päeval tegi oma pahanduse ära.
Samuti said otsa mootori laagrid, mis tänu veele ja osaliselt ka soolale (linnas sõitmine) kinni kiilusid. See nüüd teab mis kallis ja raske töö pole, aga jällegi auto mõnda aega seisab kuni käid ja otsid sobilikud laagrid ja need ära vahetad.
Mis akusid puudutab, siis ma kaldun arvama, et NiMH ei ole hea valik. Kohe kindlasti ei ole monster trucki jaoks hea valik, sõltumata ilmast.
Just see suurem koormus on probleem.
Mul on kogemus 1:8 monsteriga, millega NiMH kaasa tuli. Need akud lihtsalt ei suuda piisavalt ampreid välja anda. Ma suutsin vaid 1-2 minutit sõita.
NiMH akuga sain ainult väga vaikselt sõita, siis ta natukene kestis. Upgrade LiPo peale oli nagu öö ja päev. Auto täiesti muutus ja hakkas monsteri nime ka vaikselt õigustama. Kui 2S -> 3S upgrade ka tehtud sai, siis sai monsterist tõsine monster. ~8V NiMH aku oli seal ikka täielik naljanumber.
Olen terve talve sõitnud ja ainult LiPo akudega. Siiani ei ole küll täheldanud, et aku osas mingit probleemi oleks.
Sul on 1:10 auto ja ma selle parameetreid ei tea. Võimalik, et ESC ja mootor on nii palju lahjemad, et ka NiMH saab hakkama.
NiMH ilmselt sobib natuke teistesse kohtadesse. Näiteks drifti autod, kus voolud on madalad, kuna pidamist ei ole. Võibolla ka rock crawlerid, mis enamasti liiguvad aeglaselt ja suurt võimsust on vaid väga hetkeks vaja. Ja ka teised alad, kus enamus ajast on koormus madal ja võibolla vaid hetkeks on vaja max võimsust.
NB! See on minu isiklike kogemuste põhjal kirjutatud arvamus. Kindlasti on teistel teistsuguseid arvamusi ja kogemusi ning kõikvõimalikud täiendused/parandused/märkused on teretulnud.